Alfred Neubauer

ALFRED NEUBAUER, Ο άνθρωπος που σκέφτηκε την στρατηγική στην Formula 1.

Ανατρέχοντας κανείς στα αρχεία των κατασκευαστών αυτοκινήτων μπορεί να βρει σημαντικές ιστορίες, άγνωστες στους περισσότερους. Η ιστοσελίδα της Mercedes-Benz μας παρουσιάζει μία εμβληματική μορφή της αυτοκίνησης όπου έγραψε ιστορία στο χώρο των αγώνων και συνέδεσε το όνομα του με την Mercedes όσο λίγοι. Γνωρίστε λοιπόν τον κ. Alfred Neubauer, τον άνθρωπο που σκέφτηκε, οργάνωσε και υλοποίησε αυτό που ονομάζουμε σήμερα «στρατηγική αγώνα».

Το 1891, γεννιέται στην Τσεχία ο Alfred Neubauer όπου από μικρό παιδί δείχνει να τον ενδιαφέρει μία σχετικά νέα εφεύρεση για την εποχή, αυτή του αυτοκινήτου. Το 1912 προσλαμβάνεται από την Austro-Daimler για να εκπαιδευτεί ως τεχνικός όπλων. Το 1922, ο Neubauer φεύγει από την Daimler για να εργασθεί στον Ferdinand Porsche. Από τα πρώτα κιόλας χρόνια οι αγώνες είναι στο αίμα του καθώς το 1924 παίρνει μέρος στον διάσημο αγώνα Targa Florio, όπου τερματίζει 16ος. Το 1923, όμως επιστρέφει στην Daimler ως οδηγός.

 

 

Ο Neubauer με τους οδηγούς της ομάδας.
Ο Neubauer με τους οδηγούς της ομάδας.

Όντας αρκετά έξυπνος κατάλαβε πως το δυνατό του σημείο δεν ήταν η οδήγηση αλλά η οργάνωση και η προετοιμασία του αγώνα. Σκέφτηκε λοιπόν και υλοποίησε ένα σύστημα με σημαιάκια και πινακίδες όπου μπορούσε να ενημερώνει τους οδηγούς της ομάδας του για την πορεία του αγώνα. Το 1926 σε ένα αγώνα στην Στουτγάρδη χρησιμοποιεί τα σημαιάκια για πρώτη φορά, με τους οργανωτές να του ζητάνε να σταματήσει να ενοχλεί τους υπόλοιπους οδηγούς.  Η επιμονή του όμως θα χαρίσει στην ομάδα πολλές νίκες με αποκορύφωμα την νίκη στο διάσημο αγώνα Mille Miglia το 1931 με οδηγό τον Rudolf Caracciola.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να πούμε μία ιστορία που ήταν γνωστή στους ανθρώπους της αυτοκίνησης αλλά και κάποιων περίεργων προβλημάτων που είχαν να αντιμετωπίσουν οι ομάδες  στους αγώνες επί ιταλικού εδάφους. Η ιστορία λοιπόν έχει ως εξής. Όλοι γνωρίζουμε τους ένθερμους Ιταλούς και την αγάπη τους για την Ferrari, γνωστοί και ως Tifosi, οι οποίοι όμως όταν γίνονταν αγώνες στην χώρα τους  “έπαιζαν” ένα “βρώμικο” παιχνίδι στις αντίπαλες ομάδες, πλην της Ferrari. Συγκεκριμένα, όπως ίσως ξέρετε, οι θεατές της εποχής ήταν απάνω στον δρόμο με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα να περνάνε ξυστά από δίπλα τους. Ούτε λόγος βέβαια για κανόνες ασφαλείας την εποχή εκείνη.

Οι Ιταλοί λοιπόν κάθε φορά που έβλεπαν από μακριά τα κόκκινα Ferrari ανέβαιναν απάνω στο πεζοδρόμιο δίνοντας την δυνατότητα στους οδηγούς της να έχουν καλύτερη οπτική του δρόμου, αναπτύσσοντας  έτσι όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ταχύτητα. Όταν όμως έβλεπαν κάποιο άλλο αγωνιστικό φρόντιζαν να κατέβουν όσο περισσότερο στο δρόμο, κλείνοντας έτσι το οπτικό πεδίο των οδηγών σε μία προσπάθεια να τους καθυστερήσουν.  Ο  Neubauer τότε ως μέτρ της στρατηγικής, έκανε κάτι πολύ έξυπνο. Έβαψε τα Γερμανικά αυτοκίνητα κόκκινα, με αποτέλεσμα οι Tifosi να μπερδεύονται και να ανοίγουν δρόμο στους οδηγούς της Mercedes. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία, με την γερμανική ομάδα να σαρώνει επί Ιταλικού εδάφους.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο ίδιος δεν είχε εξ’αρχής  την αμέριστη συμπαράσταση όπως θα περίμενε κανείς από το εργοστάσιο.

Με την παρουσίαση των Silver Arrows το 1934 είναι πλέον ξεκάθαρο για το ποιος είναι ο αρχηγός της ομάδας. Ο  Neubauer δεν αφήνει τίποτα στην τύχη καθώς κρατά σημειώσεις για κάθε θέμα που σχετίζεται με τον αγώνα και το αυτοκίνητο, ενώ παίρνει το παρατσούκλι “O Χοντρός”  ή “Don Alfredo”.

Με το ξέσπασμα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, το 1939 οι αγώνες σταματάνε, ενώ ξεκινάνε ξανά το 1950 όπου η Mercedes καλεί τον Neubauer να οργανώσει την αγωνιστική ομάδα. Με νίκες στο Le Mans και στο Carrera Panamericana χρησιμοποιώντας την θρυλική 300SL (W194), να είναι οι σημαντικότερες νίκες στη σεζόν του 1952, ο Neubauer αποδεικνύει για άλλη μία φορά την ικανότητά του ως Racing Manager. Το 1954 και 1955 η Mercedes κερδίζει τα Πρωταθλήματα της Formula 1 με την W 196 R και οδηγό τον Juan Manuel Fangio.

Η αρχή του τέλους για τον Alfred Neubauer, έγινε με το τραγικό ατύχημα στον αγώνα του Le Mans το 1955 όπου η 300 SLR και με οδηγό τον Pierre Leregh απογειώθηκε προς τις κερκίδες σκοτώνοντας 84 θεατές, όχι από λάθος του οδηγού. Πολλοί πιστεύουν πως αυτό το ατύχημα ήταν η αρχή του τέλους για την Mercedes, η αλήθεια είναι όμως πως η εταιρία είχε πάρει αυτή την απόφαση από την αρχή της χρονιάς. Η απόφαση αυτή είχε ανακοινωθεί  στον Neubauer το βράδυ της διπλής νίκης της Mercedes στο Targa Florio.

Στους εορτασμούς για το επιτυχημένο τέλος της σεζόν οι αγωνιστικές Mercedes παρουσιάστηκαν βρώμικες και σκονισμένες, μία εικόνα με πολλούς συμβολισμούς.

Η Mercedes-Benz δεν θα ξεχνούσε ποτέ τον Neubauer καθώς θα τον έχρηζε υπεύθυνο για την προώθηση της ιστορίας και της παράδοσης της φίρμας, γνωστό σήμερα ως Brand Ambassador, καλώντας τον συχνά για ομιλίες στο μουσείο της.

Πέθανε τον Αύγουστο του 1980 σε ηλικία 89 ετών.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s