Denis_Jenkinson

Denis Jenkinson, ο σπουδαιότερος αρθρογράφος στην Formula 1.

Ο κόσμος του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος από σπουδαίους ανθρώπους, όπου με τις οδηγικές τους ικανότητες παραμένουν μέχρι και σήμερα ικανοί να μας συναρπάζουν. Πολλές φορές βλέπουμε σε αυτούς την καριέρα που θα θέλαμε οι ίδιοι να είχαμε.

Για τους περισσότερους όμως από εμάς, η μόνη επαφή που μπορεί να έχουμε με τα μηχανοκίνητα αθλήματα είναι οι εικόνες της τηλεόρασης ή για κάποιους άλλους η ανάγνωση κάποιων καλογραμμένων άρθρων μέσα από τα περιοδικά ειδικού τύπου ή το διαδίκτυο.

1955-MillleMiglia
1955-MillleMiglia

Όσον αφορά τον περιοδικό τύπο, πόσες φορές δεν έτυχε να διαβάσουμε κάποιο άρθρο που αφορούσε το αγαπημένο μας αυτοκίνητο ή μηχανή και να μην θαυμάσαμε την συγγραφική δεινότητα αυτού που είχε γράψει το άρθρο, κάνοντας μας να αισθανθούμε ως άλλοι συνοδηγοί σε μία άκρως συναρπαστική βόλτα.

Σε αυτό το άρθρο του Driving Culture θα γνωρίσουμε τον Denis Jenkinson, ίσως τον σπουδαιότερο αρθρογράφο στην Formula 1, όπου τα κείμενα του ταξίδεψαν χιλιάδες αναγνώστες στους σπουδαιότερους αγώνες του κόσμου.

Ας πάρουμε τα πράγματα όμως από την αρχή, ο Denis Sargent Jenkinson, γνωστότερος ως “Jenks”, υπήρξε ο καλύτερος αρθρογράφος του βρετανικού περιοδικού αυτοκινήτου “Motor Sport”. Γεννημένος στις 11 Δεκεμβρίου του 1920 στην Αγγλία, καταλαβαίνει πολύ γρήγορα πως ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και ότι έχει να κάνει γύρω από αυτό, είναι το απόλυτο πάθος του. Στα 13 του, βλέπει από κοντά και για πρώτη φορά ένα αυτοκίνητο της Formula 1 όπου όπως θα πει αργότερα, ήταν κάτι που τον στιγμάτισε για πάντα.

η πρώτη ενασχόληση με τους αγώνες είναι με μηχανές.
η πρώτη ενασχόληση με τους αγώνες είναι με μηχανές.

Αποφασίζει να σπουδάσει ως μηχανολόγος – μηχανικός ενώ το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τον βρίσκει να κάνει την θητεία του στην αεροπορική βάση του Farnborough. Εκείνη την περίοδο γνωρίζει τον εκδότη του “Motor Sport”, τον Billy Bobby όπου του παρουσιάζει την μηχανή που έχει φτιάξει σε ένα μικρό υπόστεγο χρησιμοποιώντας παλιά εξαρτήματα μηχανών.

Denis-Jenkinson-Maserati-Modena-Italy-1956
Denis-Jenkinson-Maserati-Modena-Italy-1956

Στο πρόσωπο του “Jenks”, ο εκδότης του Motor Sport, θα δει έναν ενθουσιώδη νέο όπου πέρα από τις ικανότητες του στην κατασκευή μηχανών, είχε την δυνατότητα να περιγράφει “ζωντανά” και άκρως “περιγραφικά” διάφορα θέματα που σχετίζονταν με το αυτοκίνητο. Ως αποτέλεσμα του ανατίθεται από το περιοδικό ο ρόλος του “ανταποκριτή” της Formula 1 στην Ευρώπη.

Παράλληλα ο Jenkinson με το τέλος του πολέμου ξεκινά να αγωνίζεται σε αγώνες μηχανών αλλά και αυτοκινήτου, κάτι που γρήγορα θα εγκαταλείψει λόγο έλλειψης χρημάτων. Αυτό όμως του έδωσε την δυνατότητα να ασχοληθεί περισσότερο με την συγγραφή των κειμένων του για το περιοδικό, κάτι που θα τον έκανε γνωστότερο στον χώρο του αυτοκινήτου.

Έχοντας θα έλεγε κανείς, έναν ιδιόρρυθμο χαρακτήρα, είναι άξιο αναφοράς το γεγονός πως το σπίτι στο οποίο έμενε στο Crondall του Hampshire δεν είχε ούτε ηλεκτρικό ρεύμα αλλά ούτε και τρεχούμενο νερό, κάτι που όπως έλεγε ο ίδιος δεν τον ενδιέφερε καθόλου. Το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν οι αγώνες αυτοκινήτου.

Το πάθος του αυτό λοιπόν, τον έφερε κοντά στις μεγαλύτερες αγωνιστικές ομάδες και οδηγούς αγώνων της εποχής του. Με την Porsche 356 να είναι η μεγάλη του αγάπη, είχε καταφέρει να έχει στην συλλογή του αυτοκίνητα όπως Jaquar, Mercedes-Benz και Citroen.

Αυτό που όμως θα απογείωνε το όνομα του στο παγκόσμιο αυτοκινητιστικό στερέωμα ήταν το 1955 όπου λαμβάνει ένα γράμμα από τον άλλο διάσημο Βρετανό οδηγό αγώνων Stirling Moss, όπου του ζητά να τον συνοδεύσει ως συνοδηγό στον φημισμένο αγώνα “Mille Miglia” με την θηριώδη Mercedes 300 SLR. O Jenks φυσικά δέχεται αμέσως την πρόσκληση, όπου μαζί με τον Moss θα κερδίσουν τον αγώνα σε χρόνο ρεκόρ, 10 ωρών, 7 λεπτών και 48 δευτερολέπτων. Ένα ρεκόρ που δεν καταρρίφθηκε ποτέ.

Mercedes-Benz-Classic-Silver-arrow-Mille-Miglia-Stirling-Moss
Mercedes-Benz-Classic-Silver-arrow-Mille-Miglia-Stirling-Moss

Αυτό που ενδεχομένως όμως δεν ξέρουν οι περισσότεροι είναι πως το ρεκόρ αυτό έγινε ναι μεν εξαιτίας της οδηγικής ικανότητας του Moss αλλά και λόγο της βοήθειας που είχε από τον συνοδηγό του. Όντας ένας πανέξυπνος άνθρωπος ο Jenks, σκέφτηκε την ιδέα του να κρατάει σημειώσεις κατά την διάρκεια των δοκιμών, έτσι ώστε την στιγμή του αγώνα θα μπορούσε να προειδοποιήσει τον Moss για τα δύσκολα ή γρήγορα κομμάτια της διαδρομής καθώς θα ήταν αδύνατον από τον οδηγό να θυμάται τον δρόμο απ’ έξω. Το αποτέλεσμα ήταν να γεννηθεί αυτό που ίσως ξέρουμε οι περισσότεροι ως “σημειώσεις αγώνα” ή αλλιώς “pacenotes”, κάτι που βλέπουμε μέχρι και σήμερα στους αγώνες αυτοκινήτου.

Η συγγραφική δεινότητα του Jenks είχε ως αποτέλεσμα να γραφτεί ένα από τα καλύτερα άρθρα περιγραφής αγώνα που γράφτηκε ποτέ, όπου περιγράφει την νίκη τους στο Mille Miglia, ακολουθώντας το εξαιρετικό άρθρο “With Moss in The Mille Miglia” και το ακόμα καλύτερο βιβλίο “The Racing Driver”. Δύο από τα καλύτερα κείμενα για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό όλων των εποχών.

motorsport cover
motorsport cover

Για πολλά χρόνια έγραφε το ετήσιο άρθρο του περιοδικού για την Formula 1, ενώ μετά τον θάνατο του εκδόθηκε το μνημειώδες βιβλίο “Jenks, a passion for Motor Sport”.

Ήταν τέτοιο το πάθος του Jenkinson για την οδήγηση όπου είναι χαρακτηριστικό ένα περιστατικό που έλαβε χώρα τα Χριστούγεννα του 1958. Εκείνη την ημέρα ο Jenks, ζήτησε και πήρε από την Lotus το δεύτερο αγωνιστικό αυτοκίνητο που είχε η ομάδα για να το οδηγήσει στους δρόμους του χωριού του, μετατρέποντας έτσι τον δρόμο σε μία τεράστια πίστα, καθώς όπως είπε ο ίδιος αργότερα, εκείνη την ημέρα οι δρόμοι θα ήταν σχετικά άδειοι από αυτοκίνητα και οι αστυνομικοί “δεν θα είχαν και πολύ όρεξη να βγουν στους δρόμους”.

Ανάμεσα σε πολλά άλλα, ο Jenks έφτιαξε την κατηγοριοποίηση για τους οδηγούς αγώνων, μια 10βάθμια κλίμακα σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά που κατά τον ίδιο έπρεπε να έχουν, λέγοντας πως μόνο οι οδηγοί αγώνων είχαν την δυνατότητα να φτάσουν το απόλυτο 10/10.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του είχε ασχοληθεί με την δημιουργία ενός μουσείου αυτοκινήτου, ενώ προς το τέλος είχε μετακομίσει σε ένα σπίτι με σαφώς περισσότερες ανέσεις με έξοδα που καλύπτονταν από την Βρετανική Ομοσπονδία Αυτοκινήτου. Πέθανε στις 29 Νοεμβρίου του 1996 αφήνοντας πίσω του ένα εξαιρετικό συγγραφικό έργο πραγματικό φόρο τιμής σε όλους τους petrolheads.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s